FANDOM

Epoka lodowcowa 3: Era dinozaurów
Okładka epoka lodowcowa 3
Okładka
Oryginalny tytuł: Ice Age: Dawn of the Dinosaurs
Data premiery w Polsce : 1 lipca 2009 rok
Data premiery międzynarodowej: 1 lipca 2009 rok
Gatunek: Animowany

Familijny

Kraj produkcji: Stany Zjednoczone
Reżyseria: Carlos Saldanha
Kontynuacja: Epoka lodowcowa 4: Wędrówka kontynentów
Czas trwania: 94 minuty

Na początku spotykamy wiewióra który próbuje odnaleźć żołędzia. Kiedy go znajduje okazuje się że znikł. Zauważył, że za drzewem coś się rusza. Poszedł tam i zakochał się w wiewiórce. Jednak gdy wiewiórka wyciągnęła z boku żołędzia miłość znikła. Potem dwie wiewiórki zaczęły się kłócić. A następnie wiewiórka oszukała wiewióra. Ląduje on w dziurze po której Maniek, Edek i Zdzichu biegli. Sid za to zachaczył się o niego i przez to Maniek rozlał wodę dla Eli która (niby) rodziła. Okazało się, że to fałszywy alarm. Maniek pokazuje Eli plac zabaw. Potem była scena z Diego, który próbował upolować gazelę. Niestety nie udało mu się. Ela każe Mańkowi pogadać z Diego. Tygrys powiedział mu, że odchodzi. Maniek się wściekł i zdenerwowany poszedł. Sid zaczepił Diego i powiedział, że to zły pomysł. Chciał iść z nim, ale Diego odmówił i poszedł. Leniwiec postanawia założyć rodzinę. Gdy powiedział ,,Przynajmniej uroda nie ucierpiała Lód załamał się pod nim a ten wpadł do dziury. Znajduje tam jajka. Pomyślał, że mama ich opuściła więc postanawia się nimi zaopiekować. Kiedy przytargał jajka na górę, jedno jajko spadło. Sid pobiegł po nie. Gdy je nareszcie złapał dwa pozostałe spadły. Pod koniec łapania jaj złapał tylko dwa jajka. Ostatnie złapała Ela. Uradowany Sid dziękuje Eli i przedstawia im jajka. Maniek przedstawił mu dwa powody żeby leniwiec odniósł jajka. Potem powiedział: ,,Poznasz miłą dziewczynę, bez wymagań, bez perspektyw, pozbawioną węchu'. Leniwiec po dalszej rozmowie odchodzi. Ale nie posłuchał Mańka. Następnego dnia jajka wykluwają się.Próba wychowania ich na przykładnych obywateli świata epoki lodowej ponosi jednak klęskę, której przejawem jest pobojowisko na placu zabaw Mańka. Chwilę potem niespodziewanie pojawia się matka młodych drapieżników, która zabiera swoje dzieci z powrotem pod ziemię – razem z Sidem. Maniek, Ela, Zdzichu i Edek, niewiele myśląc, ruszają mu na ratunek. Za podziemną jaskinią natykają się na tropikalną krainę, w której dinozaury zdołały jakimś sposobem przetrwać. Cała piątka (do grupy dołączył Diego, który dostał się tu chwilę wcześniej) zostaje z miejsca zaatakowana przez prehistoryczne gady. Ratuje ich łasica Buck , tubylec, który nauczył się idealnie radzić sobie w tych trudnych warunkach.

Buck udziela przybyszom informacji niezbędnych do ocalenia Sida. Opowiada także o Rudym – potworze jeszcze większym od tyranozaura (Barionyksie) – przez którego stracił oko. Ruszają w drogę, krótko potem mierząc się z drapieżną rośliną, do której wpadają Maniek i Diego – ratuje ich jednak ich przewodnik. Tymczasem mama T-Rex przynosi swoje dzieci i Sida. Ma zamiar od razu go zjeść, lecz jej małe stanowczo się temu sprzeciwiają. W międzyczasie ekipa ratunkowa niezłomnie postępuje naprzód. Docierają do Rozpadliny Śmierci, przepełnionej rzekomo trującymi toksynami (w rzeczywistości jest to hel, przez który bohaterowie dostają niekontrolowanych ataków śmiechu). Z pewnymi trudnościami całej drużynie udaje się przebyć niebezpieczną pułapkę. Z kolei Sid próbuje bezskutecznie przekonać dzieci, by przeszły na wegetarianizm.

Wieczorem Buck opowiada o swoich niesamowitych przygodach, wszyscy – zwłaszcza oposy – są nimi zachwyceni. Później cała ekipa – poza Buckiem – idzie spać. Tymczasem Sid i rodzina tyranozaurów również udaje się na spoczynek – matka młodych zaczyna wykazywać wobec leniwca pewną sympatię. Maniek ma koszmar z Elą i Rudym w roli głównej. Po obudzeniu przeprasza Elę za to, że ją w to wciągnął. W opinii Bucka Maniek to "kiepski mąż i ojciec, ale znakomity przyjaciel". Następnego dnia natykają się na ślady po uczcie tyranozaurów – na podstawie znalezionego brokuła Buck wysuwa niespecjalnie logiczne teorie dotyczące losów Sida.

Docierają do zrujnowanej Płyty Niedoli. Na skutek działań agresywnych guanlongów Ela zostaje odcięta od reszty grupy. Zapada decyzja, że Maniek i Diego spróbują ją uratować (i przy okazji odebrać poród), a tymczasem Buck, Zdzichu i Edek zajmą się Sidem. Ten z kolei natyka się na Rudy'ego, uciekając przed którym zostaje uwięziony na środku rzeki lawy, zmierzającej prosto w stronę wodospadu. Buck i oposy "siodłają" pteranodona i starają się go uratować. Tymczasem Maniek i Diego rozdzielają się: tygrys spróbuje dotrzeć do Eli, a mamut – powstrzymać napastników. Diego przy okazji odzyskuje dawną formę. Razem udaje im się utrzymać drapieżniki na dystans. W uratowaniu Sida przeszkadzają z kolei kecalkoatle, ostatecznie jednak misja kończy się powodzeniem.

Ela szczęśliwie rodzi córeczkę, którą nazywa Brzoskwinką (brzoskwinie to hasło skrótowe, wymyślone przez Mańka na określenie dziecko się rodzi). Wkrótce potem dołącza do nich Sid, z którym wszyscy razem udają się do wyjścia z krainy dinozaurów. Tam jednak atakuje ich Rudy. Buck odciąga jego uwagę, lecz Maniek, Sid i Diego ruszają mu na ratunek. Udaje im się związać bestię, lecz przez nieuwagę leniwca lina pęka. Sytuację ratuje mama T-Rex, która zrzuca potwora w przepaść. Następuje pożegnanie z rodziną tyranozaurów. Sid usiłuje uzyskać zgodę Mańka na niańczenie jego córki – obiecuje, że się zastanowi, lecz do Diego mówi, że nie ma szans. Buck jest zasmucony śmiercią swojego odwiecznego wroga, nie wie, co ma teraz ze sobą zrobić. Diego proponuje mu powrót z nimi na górę. Początkowo się zgadza, jednak słysząc ryk Rudy'ego, decydduje się zostać w podziemiach. Przejście do zaginionego świata zostaje zawalone. Tygrys stwierdza, że jednak pozostanie w stadzie. Buck beztrosko kontynuuje swoją walkę z potworem. Wiewióry zostają parą. Scrata z czasem jednak zaczyna męczyć wybredność jego wybranki (w kwestii umeblowania nowej dziupli), przez co powraca mu żołędziowa obsesja. Między wiewiórkami wywiązuje się kolejna walka, na skutek której Scrat z żołędziem wydostaje się na powierzchnię, jednak zlatujący kawał lodu wytrąca mu go z rąk i zwraca do Scratte. Wiewiór, pozbawiony i żołędzia, i miłości, wydaje z siebie okrzyk rozpaczy.

Nowe gatunki zwierząt

  • ...

Poznane postacie

  • ...

Miejsca

  • ...

Zwiastun

Epoka lodowcowa 3 Zwiastun02:23

Epoka lodowcowa 3 Zwiastun

...

Błędy w filmie

  • Buck wyrwał Rudy'emu ząb na parę miesięcy przed wydarzeniami w filmie, a gdy bohaterowie walczą z nim, nadal nie ma on zęba - w rzeczywistości dinozaury, jak rekiny, miały stale odnawiające się uzębienie i ząb już by odrósł.

Pozostałe

  • Postać Bucka wzorowana była na Krokodylu Dundee oraz na sylwetce aktora i podróżnika, Franka Bucka.
  • Cały motyw egzotycznej podziemnej krainy, w której paradoksalnie panuje zmienna pogoda, żyją rośliny i dinozaury, to otwarte nawiązanie do słynnej powieści Jules'a Verne'a Podróż do wnętrza Ziemi.
  • Buck trafił do krainy dinozaurów na rok przed wydarzeniami opisywanymi w tej części.
  • Piosenka którą śpiewają oposy w kanionie śmierci pochodzi z filmu Alvin i Wiewiórki.